دانشگاه شاهد - دانشكده پرستاري و مامائي

 ورود
                                    

       بخش ها

درباره دانشکده
مديريت
معاونت آموزشی
معاونت پژوهشی
معاونت اداری مالی
هیأت علمی
كاركنان
امور دانشجويي و فرهنگي
كتابخانه
سايت كامپيوتر
همایش ها
گالري عكس
ارتباط با ما
مركز تحقيقات دانشكده

صفحه اصلی/دانشكده ها/دانشكده پرستاري و مامائي

 

اطلاعیه مهم

قابل توجه مراجعه كنندگان محترم

بدينوسيله به اطلاع مي رساند كه وبسايت فعلي ، ديگر بروزرساني نمي گردد و از تاريخ 11/11/90 جهت استفاده از سايت دانشكده ، به سايت جديد‍‍‍ دانشگاه شاهد مراجعه بفرماييد.

با تشكر

سالاري

 

دانشکده پرستاری و مامایی فعالیت رسمی خود را از سال 1369 با هدف تربیت کارشناس در زمینه پرستاری و مامایی برابر مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آغاز نمود و تاکنون 16 دوره دانشجو از طریق سازمان سنجش و آموزش کشور پذیرفته و 12 دوره فارغ التحصیل داشته است.

دوره آموزشی این دانشکده 8 نیمسال است که تعداد دانش آموختگان آن تاکنون 586 نفر مي باشد.


امکانات دانشکده عبارتند از :

1- کتابخانه مجهز به پیش از 11250 عنوان کتاب فارسی و 1400 عنوان کتاب لاتین که مجموعاً 12650 عنوان کتاب ، 54 عنوان نشریه علمی لاتین و 82 عنوان نشریه علمی فارسی که مجموعاً 136 عنوان نشریه می باشد.

2- مرکز رایانه مجهز به 150 عنوان CD های آموزشی، دیسک های فشرده مدلاین و Cinhal و همچنین مرکز رایانه با استفاده از تکنولوژی ADSL متصل به شبکه HBI وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شبکه اطلاع رسانی دانشگاه شاهد می باشد.

3- مرکز سمعی و بصری مجهز به امکانات و ملزومات آموزشی و کمک آموزشی از قبیل ویدئو پروژکتور، اوپک، اورهد، تابلوهای علمی، اسلاید در زمینه های مختلف علمی، 114 عدد فیلم ویدئویی آموزشی CD و فلاپی های آموزشی.

4- قسمت آزمایشگاه مهارت های بالینی مجهز به حدود 20 مولاژ و 40 مانکن و مدل آموزشی و انواع تجهیزات مورد استفاده در مراقبت بیمار می باشد که در دو سالن آموزشی همراه با امکانات سمعی و بصری تعبیه گردیده و برای آموزشی مهارت های بالینی، فوریت ها، اصول و فنون پرستاری به دانشجویان پرستاری، پزشکی، دندانپزشکی و کارگاه های آموزشی برای کارکنان بیمارستان های دانشگاه شاهد و دیگر کارکنان مورد استفاده قرار می گیرد.

نشانی: تهران - چهارراه طالقانی و ولی عصر - روبروی هتل جهان - دانشکده پرستاری
تلفن: 66418590



معرفي رشته پرستاري

معرفي رشته كارشناسي پيوسته پرستاري


برنامه دوره كارشناسي پرستاري بر اساس ضوابط علمي و ارزشهاي اسلامي تهيه و تدوين شده است .
تاكيد اين دوره بر تربيت افرادي متعهد و مسئول است كه بتوانند همگام با گسترش علوم پزشكي و پرستاري با ارائه بهترين خدمات منطبق با اصول علمي پيشرفته پاسخگوي نيازهاي بهداشتي ، درماني جامعه باشند .


تعريف اهداف دوره كارشناسي پيوسته پرستاري

هدف از دوره كارشناسي پيوسته تربيت كارشناسان متعهد و كارآزموده در امور پرستاري است كه با استفاده از دانش ، مهارت و كارآئي خود ، وظيفه خطير پرستاري را كه شامل نقش آموزشي ، هماهنگي ، حمايتي ، حفاظتي ، مراقبتي و درماني مي باشد ، انجام دهند .


نقش و توانايي كارشناسان پرستاري

كساني كه دوره كارشناسي پرستاري را بگذرانند قادر به انجام امور زير مي باشند .
1)اجراي مراقبت از بيماران بر اساس فرآيند پرستاري ، رساندن دارو و انجام ساير درمان ها و توجه به واكنش هاي حاصل و كاربرد آنها .
2) سرپرستي و ارزيابي فعاليتهاي انجام شده توسط گروه پرستاري و شناسايي و بررسي مشكلات خدمات پرستاري و كمك درحل آنها .
3) ايجاد هماهنگي در تقسيم و فعاليتهاي پرستاري با توجه به تجربيات و معلومات هر يك از اعضاء گروه پرستاري
4) برقراري ارتباطي انساني و اسلامي با بيماران
5) ايجاد محيط فيزيكي امن ، بهداشتي و مرتب با ارائه مراقبت هاي پرستاري جهت آسايش و آرامش جسمي و رواني بيماران
6) مشاوره راهنمايي و برقراري ارتباط با مددجويان ، بيماران و خانواده آنان به منظور درك نيازهايشان و كمك به رفع مشكلات بهداشتي ، و درماني آنان با توجه به كاربرد مراقبت هاي اوليه بهداشتي ، با همكاري ساير كاركنان و اعضاء گروه پزشكي واحد مربوط .
7) آموزش نكات بهداشتي و مراقبتي به مددجو ، خانواده و سايرين
8)ارائه مراقبت هاي پرستاري در بخشهاي تخصصي ويژه ( I.C.U , C.C.U و دياليز).
9) آموزش بهداشت و همكاري با گروه بهداشت در طرح و برنامه ريزيهاي پيشگيري از بيماريها با توجه به فلسفه بهداشت براي همه و استراتژي مراقبت هاي اوليه بهداشتي به منظور اعتلاي سلامت جامعه .
10) قبول مسئوليت در امر سازمان دهي و مديريت در مراكز بهداشتي ، درماني و آموزشي .


ضرورت و اهميت رشته پرستاري

1-جهت اعتلاء و معلومات و تجربيات پرستاران
2-ارائه خدمات عمومي پرستاري و مديريت و سازماندهي واحدهاي بهداشتي و درماني و آموزشي .
3-تامين سلامت فرد ، خانواده و جامعه



طول دوره كارشناسي پيوسته پرستاري


طول دوره كارشناسي پرستاري 9 نيمسال و نظام آموزشي آن مطابق آئين نامه آموزشي دانشگاهها و موسسات آموزش عالي صورت نظري ، عملي ، كارآموزي در عرصه عرضه مي شود كه در طي جلسات متعدد هفتگي ، آموزش مورد نظر انجام مي پذيرد . دانشجويان پس از گذراندن واحدهاي موظف در امتحان جامع پايان دوره كه شامل كليه دروس تخصصي مي باشد شركت مي نمايند و در صورت موفقيت فارغ التحصيل خواهند شد .


رسالت و اهداف گروه پرستاري

( گروه پرستاري داخلي ،جراحي و كودكان ، گروه پرستاري بهداشت،روان ومديريت )

رسالت: تربيت پرستاران متعهد، كارآزموده و جامعه نگر منطبق بر اصول علمي بر اساس نيازهاي سلامتي جهت مراقبت ،حفظ و ارتقاء سطح سلامت جامعه


هدف كلي: تربيت كارشناسان توانمند در حيطه هاي تخصصي حرفه پرستاري

اهداف جزئي:


1- كسب اطلاعات لازم تخصصي در طراحي ، برنامه ريزي و ارائه خدمات تخصصي و حرفه اي بر اساس اصول فرايند پرستاري
2- كسب اطلاعات لازم درباره آشنايي با نحوه برقراري ارتباط، آموزش،راهنمايي و مشاوره به مددجو و خانواده آنان.
3- كسب اطلاعات لازم در طراحي ،برنامه ريزي و ارائه راهبردهاي مربوط به پيشگيري از بيماريها و اعتلاي سطح سلامت جامعه
4- كسب اطلاعات لازم درباره اصول مديريت در اداره مراكز بهداشتي ،درماني
5- آشنايي با فعاليت هاي پژوهشي به منظور ارتقاء كيفيت خدمات پرستاري
6- ايجاد علاقمندي لازم جهت ادامه تحصيل و اشتغال در رشته پرستاري
7- ايجاد نگرش مثبت جهت ارائه خدمات تخصصي پرستاري به مددجويان وخانواده آنان
8- اهميت دادن به برقراري ارتباط ،آموزش، راهنمايي و مشاوره به مددجو و خانواده آنان
9- كسب ديدگاه لازم در همكاري با تيم بهداشتي و بكارگيري راهبردهاي پيشگيري از بيماريها و اعتلاي سطح سلامت جامعه.
10- كسب انگيزه لازم جهت تصدي پستهاي مديريتي دراداره امور مراكز بهداشتي درماني
11- ايجاد علاقه در دانشجويان جهت مشاركت و همكاري در فعاليتهاي پژوهشي
12- كسب مهارت لازم در ارائه خدمات تخصصي – حرفه اي بر اساس اصول فرآيند پرستاري
13- كسب مهارت لازم در نحوه برقراري ارتباط، آموزش و راهنمايي به مددجو و خانواده آنها
14- كسب مهارت لازم جهت آموزش بهداشتي و همكاري با تيم بهداشتي در بكارگيري راهبردهاي مربوط، پيشگيري از بيماريها و اعتلاي سطح سلامت جامعه
15- كسب مهارت لازم جهت تصدي پستهاي مديريتي در مراكز بهداشتي درماني


اهداف آموزشي ( گروهي پرستاري داخلي جراحي و كودكان )

- ارتقاء كيفيت آموزش دانشجويان

دانشجویان بايد :

1- مفاهيم زيربنايي در مراقبت از بيماران را بياموزند.
2- ارائه مراقبت از بيماران را بر اساس فرآيند پرستاري واحكام اسلامي بياموزند.
3- با ضرورت و اهميت آموزش آشنا شوند و روشهاي مختلف آموزش به مددجو را با تاكيد بر كاربرد مناسب تكنولوژي آموزشي بياموزند.
4- با تاريخچه پيدايش پرستاري و تحولات آن درجهان، نقش پرستار در اجتماع، اخلاق قوانين و مقررات پرستاري آشنا شوند.
5- با انواع حوادث آشنا شوند و فوريتهاي پرستاري درمواقع اضطراري را بياموزند.
6- بررسي وضعيت سلامت سيستم هاي مختلف بدن ، مراقبت هاي لازم در معاينات فيزيكي را بر اساس فرآيند پرستاري بياموزند.
7- علايم و نشانه هاي انواع اختلالات سيستم هاي مختلف بدن انسان و روشهاي مراقبتي درماني را بر اساس اصول فرآيند پرستاري بياموزند.
8- مراقبتهاي بهداشتي كودك سالم، علائم و نشانه هاي انواع اختلالات دركودك بيمار را با در نظر گرفتن نيازهاي مراحل مختلف رشد و تكامل و روشهاي درماني بر اساس اصول فرآيند پرستاري بياموزند.
9- علائم و نشانه هاي بيماران پرخطر ،روشهاي مراقبتي و درماني در بخشهاي ويژه را بر اساس اصول فرآيند پرستاري بياموزند.
10- علاقه و انگيزه لازم را در ارائه خدمات پرستاري با در نظر گرفتن احكام شرعيه اسلام و بكارگيري فرآيند پرستاري كسب نمايند.
11- به اهميت آموزش به مددجو و خانواده آن پي ببرند ،ضرورت آن را درك نمايند و به انتخاب روش مناسب آموزش به مددجو معتقد باشند.
12- به رعايت اخلاق پرستاري و قوانين و مقررات اعتقاد داشته باشند.
13- به اهميت اقدامات كمك رساني فوري به منظور حفظ و ارتقاي سلامت مصدومين پي ببرند.
14- به اهميت توانمند نمودن خود در شناسايي علائم و نشانه هاي سلامت و بيماري مراحل مختلف رشد و تكامل پي ببرند.
15- مهارتهاي مقدماتي را در ارائه مراقبتهاي پرستاري بياموزند.
16- مهارتهاي مقدماتي در برقراري ارتباط صحيح با بيماران را كسب نمايد.
17- نحوه ارائه مراقبتهاي پرستاري از بيماران مبتلا به بيماريهاي حاد و مزمن را درگروههاي سني مختلف و بر اساس فرآيند پرستاري وبر بالين بيمار بياموزد.
18- توانايي كمك رساني و ارائه مراقبتي در مواقع اورژانس را كسب نمايد.
19- نحوه ارائه مراقبت از بيماران پرخطر بستري در بخشهاي ويژه را بر اساس فرآيند پرستاري بر بالين بيمار بياموزند.


اهداف آموزشي ( گروه پرستاري بهداشت ، روان ، مديريت )

- ارتقاء كيفيت آموزش دانشجويان

دانشجويان بايد :

1- مفاهيم زير بنايي در مراقبت از بيماران را بياموزند.
2- ارائه مراقبت ازبيماران را بر اساس فرآيند پرستاري و احكام اسلامي بياموزند.
3- با ضرورت و اهميت آموزش آشنا شوند و روشهاي مختلف آموزش به مددجو رابا تاكيد بر كاربرد مناسب تكنولوژي آموزشي بياموزند.
4- باتاريخچه پيدايش پرستاري و تحولات آن درجهان ، نقش پرستار در اجتماع، اخلاق قوانين و مقررات پرستاري آشنا شوند.
5- با انواع حوادث آشنا شوند و فوريتهاي پرستاري در مواقع اضطراري را بياموزند.
6- بررسي وضعيت سلامت سيستمهاي مختلف بدن ،مراقبتهاي لازم درمعاينات فيزيكي را بر اساس فرايند پرستاري بياموزند.
7- با نقشهاي پرستار بهداشت جامعه در ارتباط با فرد ، گروه ، خانواده و جامعه آشنا شده و ايفاي نقش پرستاري و بهداشت جامعه را بر اساس فرآيند پرستاري بياموزد.
8- مراقبتهاي بهداشتي دوران بارداري بررسي سلامتي مادر و جنين در دوران بارداري ،علائم خطر در مادران باردار بررسي و مراقبت از نوزاد سالم و بيمار را بياموزد.
9- با اصول و مباني بهداشت روان ، شناسايي نشانه هاي اختلالات رواني راههاي تشخيص نيازهاي جسمي ،رواني ، اجتماعي مددجويان، روش ارتباط درماني بر اساس فرآيند پرستاري آشنا شود با نقش هاي پرستار
بهداشت روان آشنا شود.
10- با اصول مديريت و چگونگي مراحل فرآيند مديريت خدمات پرستاري آشنا شود.
11- علاقه و انگيزه لازم را در ارائه خدمات پرستاري، با در نظر گرفتن احكام شرعيه اسلام و بكارگيري فرآيند پرستاري كسب نمايند.
12- به اهميت آموزش به مددجو وخانواده پي برده و ضرورت آن را درك نمايند و به انتخاب روش مناسب آموزش به مددجو معتقد باشند.
13- به رعايت اخلاق پرستاري و قوانين و مقررات اعتقاد داشته باشند.
14- به اهميت اقدامات كمك رساني فوري به منظور حفظ و ارتقاي سلامت مصدومين پي ببرند.
15- به اهميت نقش پرستار بهداشت درجامعه پي ببرند.
16- انگيزه لازم در شناسايي علائم و نشانه اي سلامت و بيماري درمادران باردار و نوزادان وارائه مراقبت از آنان را كسب نمايند.
17- به اهميت حفظ و ارتقاء سلامت روان و پيشگيري از اختلالات تشخيصي و رواني پي ببرد.
18- به اهميت مديريت خدمات پرستاري پي ببرد.
19- مهارتهاي مقدماتي را در ارائه مراقبت هاي پرستاري بياموزند.
20- مهارتهاي مقدماتي را در برقراري ارتباط صحيح با بيماران كسب نمايند.
21- نقش هاي پرستار بهداشت جامعه را بر اساس فرآيند پرستاري در عرصه كارآموزي به كار ببرد.
22- روشهاي مراقبتي بهداشتي از مادران باردار، جنين ، مادران زايمان كرده و نوزادان را بر اساس فرآيند پرستاري به كار ببرند و به مادران آموزش دهند.
23- مهارتهاي ارتباط درماني ،بررسي و تشخيص نيازهاي جسمي ،رواني ، اجتماعي مددجويان را بر اساس اصول فرآيند پرستاري بكار ببرند.
24- اصول و شيوه هاي مديريتي را در عرصه كارآموزي را به كار ببرد و توانايي سرپرستي دانشجويان پرستاري در سطوح پايين تر را بدست آورد.
 
معرفي رشته اتاق عمل


جايگاه كارشناس اتاق عمل در سيستم بهداشتي
 
رشته كارشناسي اتاق عمل شاخه اي از علوم پزشكي است كه طي اين دوره دانشجويان با اصول جديد اتاق عمل و تكنولو»يهاي نوين جراحي در جراحيهاي تخصصي آشنا شده و مراقبت و كمك به اداره بيمار را قبل ، حين و بعد از عمل مي آموزند. دانش آموختگان اين رشته عضوي از تيم بهداشتي درماني خواهند بود كه به عنوان بخشي از تيم جراحي براي كمك به اجراي يك عمل جراحي با نتايج مطلوب در بخشهاي اتاق عمل بيمارستان ، بخشهاي تشخيصي – درماني و مراكز مراقبتي سيار ايفاي نقش مي نمايند.
با توجه به اين نكته كه بيمار به عنوان يك انسان داراي خصوصيات جسمي ، رواني وعاطفي خاص خود مي باشد در سرتاسر طول عمل جراحي از ابتداي پذيرش تا ترخيص از اتاق عمل با جلب اعتماد بيمار بعنوان يك حامي ،يك ارتباط شگفت انگيز انساني را حفظ كرده و با كاستن از اظطراب بيمار قبل از جراحي و رفع نيازهاي همه جانبه او نقش كليدي براي پيشگيري از بسياري از عوارض ناشي از دريافت بيهوشي خواهد بود .
 
 
 
 
رسالت رشته
 
رسالت آموزش رشته اتاق عمل تربيت نيروي انساني آگاه ،متعهد و كارآمد است كه با كسب توانائيهاي حرفه اي در اتاق عمل و بهرمندي از دانش و تكنولوژي روز خدمات مورد نياز مراقبتي وآموزشي مقرون به صرفه را در بالاترين سطح استاندارد جهت تعميم ، حفظ و ارتقائ سطح سلامت بيمار و جامعه ارايه دهند .اين امر از طريق توسعه دانش ،آموزش و پژوهش در رشته كارشناسي اتاق عمل ميسر مي باشد با تربيت اين نيروها مراقبت مطلوب و اثر بخش از بيماران در مراحل قبل ،حين و بعد از عمل بخصوص در جراحيهاي تخصصي و انواع اسكوپي هاي ،كنترل پيشگيري از عفونتها ي بيمارستاني ،ايجاد شرايط مناسب روحي براي بيماران و نگهداري مناسب از دستگاهها و تجهيزات پزشكي مقدور خواهد بود
 
 
 
وظايف حرفه اي  فارغ التحصيلان
 
دانش آموختگان مي توانند در نقشهاي مراقبتي ،ادتباطي و پژوهشي انجام وظيفه نمايند.
وظايف حرفه اي در نقش مراقبتي:
1. وظايف حرفه اي بعنوان فرد سيار (circulate)
آماده نمودن اتاق عمل ،انتقال بيمار ،كمك به پوزيشن دادن به بيمار ،پرپ بيمار (ضد عفوني كردن محل عمل) فراهم نمودن لوازم و تجهيزات اضافي لازم در طول انجام عمل جراحي و ارزيابي مداوم شرايط اتاق عمل و بر اورده نمودن نيازهاي تيم جراحي است.
2. وظايف حرفه اي بعنوان كمك جراح اول
فراهم نمودن ديد مناسب جهت محل عمل براي جراح (با كمك رتراكتور ها، گازها و ساكشن).همكاري در هموستاز (بند اوردن خونريزي ) ،پانسمان و ساير عملكردهايي كه به جراح در انجام يك عمل صحيح همراه با نتايج مطلوب كمك ميكند.
2. وظايف حرفه اي به عنوان اسكراب (دست شسته)
تكنولوژيستهاي جراحي براي ايفا نقش اسكراب در سه سطح 1، 2 و 3 فعاليت مي كنند در سطح اول فرد وارد عملهاي عمومي مي شود و در سطح دوم مي تواند در عملهاي تخصصي تر ايفاي نقش نمايد و در سطح سوم فرد در حوزه مديريت وارد مي شود . به طور طبيعي تكنولوژيست اتاق عمل در يك وضعيت استريل در طول عمل جراحي مي كند ،همچنين بسياري از وظايف غير استريل (وظايف فرد سيار) را نيز در طي يك روز كاري انجام مي دهد .فرد اسكراب (دست شسته) در سه مرحله مراقبت از بيمار با حداقل نظازرت اعضاي تيم جراحي فعاليت مي كند .
وظايف حرفه اي در نقش ارتباطي:
· ارتباط درماني و آرامبخسش با بيماران
· ارتباط با اعضاي تيم جراحي
· ارتباط با واحدهاي مختلف اتاق عمل(آزمايشگاه ، بانك خون، راديولوژي،...)
· ارتباط با دفتر پرستاري و سيستم اداري بيمارستان
 
 
 
وظايف حرفه اي در نقش پژوهشي:
 
· مشاركت و همكاري با نظام سلامت در انجام پژوهش در زمينه هاي مرتبط با حرفه
· بررسي و شناخت نيازهاي مراقبتي و حمايتي بيماران در اتاق عمل از طريق همكاري با اقدامات پژوهشي
· همكاري با سلير اعضا تيم سلامت در جهت انتشار و بكارگيري نتايج پژوهش
· بررسي و شناسايي مشكلات مربوط به حرفه
· نظارت و ارزيابي فعاليتهاي انجام شده توسط گروه اتاق عمل و نتايج حاصل از ان
· نظارت و ارزيابي ميزان دستيابي به اهداف
 
طول دوره و شكل نظام
 
طول دوره كارشناسي اتاق عمل 8 نيمسال و نظام آموزشي آن مطابق آئين نامه آموزشي دانشگاهها و موسسات آموزش عالي به صورت نظري ، عملي ، باليني و كارآموزي در عرصه عرضه مي شود كه در طي جلسات متعدد هفتگي ، آموزش مورد نظر انجام مي شود . دانشجويان پس از گذراندن واحدهاي مقرر (در امتحان جامع پايان دوره كه شامل كليه دروس تخصصي مي باشد شركت مي نمايند) و در صورت موفقيت فارغ التحصيل خواهند شد
 
 




تعداد بازدید از تمام صفحات :9726595 

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه شاهد می باشد
تهران،بزرگراه خلیج فارس،روبروی حرم مطهر امام خمینی (ره) - کد پستی:3319118651
تلفن : 55228800, 51210